تبلیغات
تخت گاز - مطالب هفته اول اردیبهشت 1389
تخت گاز
آنلاین ترین وبلاگ اتومبیل در ایران


سال 2009 برای بسیاری از خودروسازان جهان، سال فلاکت‏بار و وحشتناکی بود و درآمد اکثریت قریب به اتفاق کمپانی‏ها کاهش چشمگیری داشت. امّا در این میان دستمزد مدیران ارشد و توانای این صنعت تغییر چندانی نیافت. طبیعتاً مدیرانی که می‏توانستند در روزهای بحران زده سال 2009 با اجرای ایده‏های تازه روند رو به سقوط درآمدها و سودآوری کمپانی‏ها را متوقف کنند یا از سرعت آن بکاهند هر چه لازم بود از مالکان کمپانی مطالبه کردند.
گرچه میزان دقیق دستمزد مدیران کمپانی‏های خودروسازی معمولاً مشخص نیست و تابعی از وضعیت کلی سود و زیان آن تلقی می‏شود، امّا رسانه‏‏ها معمولاً در پیدا کردن بالاترین دستمزدها همه تلاش خود را به کار می‏گیرند و دست از کنجکاوی بر نمی‏دارند. بررسی‏ها در روند صنعت خودرو در سال 2009 نشان می‏دهد که در بین مدیران خودروساز، «سرجیو مارچیونه» مدیرعامل موفق و پرکار فیات تقریباً بیشترین عایدی را در بین هم‏قطاران خود داشته است. «سرجیو مارچیونه» که در چهار سال اخیر توانسته فیات را از یک کمپانی مقروض و رو به ورشکستگی به یک خودروساز موفق و شاداب تبدیل کند و ارزش سهام آن را به شکل خیره‏کننده‏ای بالا ببرد، حالا دریافت‏کننده بیشترین دستمزد در دنیاست.

ادامه مطلب
ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
اخیراً مطلع شدیم که یک فرد ایرانی در یک حادثه با لامبورگینی مورسیه لگوی خویش جان خود را از دست داده است. وی 47 ساله و یک دندانپزشک موفق در ایالت کالیفرنیا بود. بخاطر کنجکاوی به گوگل رفته و پس از جستجوی نام ایشان و حادثه اینطور بنظر می‏رسد که وی با سرعت 40 مایل در ساعت در منطقه‏ای که حداکثر سرعت 55 مایل بوده رانندگی می‏کرده و هیچ دلیلی برای انحراف ناگهانی ماشین وی وجود نداشته است. پس از اندکی جستجو به لیست افرادی برخوردم که با لامبورگینی مورسیه لگو تصادف‏های مشابه داشته ولی شانس آورده‏اند‏ که زنده مانده‏اند تا برای بقیه بنویسند که ماشین بدون هیچ دلیلی ناگهان 90 درجه به سمت راست پیچیده است...برای كشف این ماجرا به ادامه
مطلب بروید...

ادامه مطلب
ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
گروه خودروسازی رنو پس از جان دادن مجدد به داچیای رومانی و عرضه لوگان، حال برای بازار روسیه، برزیل، ترکیه، مراکش و بخشی از اروپا، به کمک مجموعه کارخانجات داچیا در pitesti رومانی در حال عرضه شاسی بلند 4×4 با نام داستر بوده که زمان دقیق ورود آن به بازار بهار 2010 اعلام شده است. این مدل با طول 3/4 متر و عرض 8/1 متر ground clearancy 200 میلی‏متر در مدل 2×4 حدود 1180 و 4×4 حدود 1280 کیلوگرم وزن دارد و قرار است حتّی از ژوئن 2010 برای ورود به بازار آفریقا و خاورمیانه هم آماده شود.گروه رنو که همچنان این مدل را با لوگوی داچیا عرضه خواهد کرد برای آن طراحی یک شاسی بلند (مینی suv) عضلانی را در نظر گرفته که در گلگیرهای برآمده، درهایی ستبر و عقبی گوژپشت کاملاً مشخص است، اگرچه تاحدودی طراحی آن در نیمرخ، داستر را شبیه محصولات امروزی جیپ کرد، ولی کمپانی سعی نموده تا با توجه به جزئیاتی چون کاسه چراغ‏ها، جلو  پنجره، سپر عقب و جلو و خطوط روی بدنه هویتی مستقل در اختیار این مینی شاسی بلند قرار دهد. داچیا این مدل را در دو گونه 2×4 و 4×4 تولید کرده که با جلو پنجره‏ای کرومی و نیم‏نگاهی به استراتژی نی‏سان شریک تجاری رنو این امکان را در اختیارش قرار داده تا با فشردن یک دکمه روی کنسول، بتواند آن را در سه حالت مجزا و در شرایط متفاوت براند. زمانی که این دکمه فشرده می‏شود سیستم انتقال نیرو در حالت خودکار قرار گرفته و میزان گشتاور مشخصی با توجه به مقدار لغزش جاده به اکسل‏های عقب و جلو تقسیم می‏گردد. هدف این سیستم ایجاد بالاترین میزان پایداری و کاهش لغزش است، اگرچه که داستر با مسیرهای ناهموار روبه‏رو شد، نوبت آن می‏رسد تا خودرو در حالت 4×4 یا سیستم چهار چرخ متحرک قرار بگیرد. در حالت نرمال این سیستم، گشتاور به چرخ جلو منتقل می‏شود و چنانچه میزان کشش از بین رفته یا پایداری خودرو دستخوش ضعف شود، مقداری از همین گشتاور به تایرهای عقب منتقل می‏شود. در شرایط بحرانی ویژه نیز گشتاور به یک میزان بین اکسل عقب و جلو تقسیم می‏گردد. امّا زمانی که در حالت قفل (lock) قرار می‏گیرد، راننده به‏صورت خودکار خودور را به حالت 4×4 در می‏آورد که 50 درصد گشتاور به چرخ‏های عقب رفته که این حالت برای زمان کاهش چسبندگی در زمین‏های برفی، سنگلاخی و شنی در سرعت پایین استفاده می‏شود. حالت سوم نیز داستر 2×4 می‏شود که سیستم انتقال قدرت روی دو چرخ قفل شده که این حالت جهت حرکت در جاده‏های مسطح مناسب بوده و سبب کاهش چرخه سوخت می‏شود و با چنین توانایی‏هایی به نظر می‏آید داچیا، شاسی بلندی بیش از توانمندی‏های شهری ساخته است. این شاسی بلند که توانایی حمل 5 سرنشین را دارد دقیقاً از همین حیث با خواهرش لوگان برابری می‏کند که میزان گنجایش صندوق بارش به dm3 475 رسیده که با خواباندن ردیف عقبی صندلی‏ها و حرکت آنها به سمت جلو به dm3 1600 افزایش می‏یابد.
امّا در بخش پیشرانه گویا داچیا آنچنان قوی عمل نکرده و مصرف سوخت را فدای قدرت نموده زیرا از مجموعه‏ای کوچک و نحیف 6/1 لیتری و 16 سوپاپ بنزینی سود برده که 110 اسب‏بخار قدرت تولید می‏کند که با پیشرانه‏های 89 و 105 اسب‏بخاری dci هم عرضه می‏شود و دقیقاً این پیشرانه 110 اسب‏بخاری همان مدل استفاده شده در گروه خودروسازی رنو روی لوگان بوده که حال روی یک شاسی بلند سوار شده است. مطمئناً با وزن 2/1 تن و اختصاص 9/10 کیلوگرم بر هر اسب‏بخار، نباید توانایی خارق‏العاده از آن سراغ داشت، امّا این پیشرانه دارای آلودگی بسیار پایینی است که در مدل dci دیزلی و در حالت 2×4 در هر 100 کیلومتر 140 گرم دی‏اکسیدکربن تولید می‏کند و در حالت 4×4 این میزان به 150 گرم در طول یک سیکل 100 کیلومتری می‏رسد.
در بحث ایمنی در مدل 4×4 چرخ‏ها به سیستم ضدّ بلوکه 1/8 بوش به کمک سیستم ebv یا تقسیم نیروی ترمز و ترمز کمکی مجهز گردیده که در بخش ایمنی داخل کابین هم در جلو دو بالشتک هوا (بستگی به بازار عرضه خودرو) و کمربندهای ایمنی سه نقطه‏ای با محدودکننده فشار برای سرنشینان جلو به چشم می‏خورد. البته باز هم بسته به نوع خودرو از بالشتک‏هایی برای جلوگیری از ضربه خوردن به سر استفاده می‏شود.
داستر که روی پلت‏فرم لوگان با نام bo سوار شده، از مواد مومی تزریق شده در بدنه، نوعی چسب با نام ماستیک برای الحاق قطعات بیرونی بدنه، تزریق سود مقاومت به قطعات فنی و تقویت سقف و آستانه ستون‏ها و ورودی در آن استفاده شده است. از اواخر سال 2010 در کنار تولید لوگان ساندرو، و ساندرو استپ وی در کوریتیبا برزیل که برای عرضه در برزیل، آرژانتین، مکزیک و شیلی عرض اندام خواهد نمود و پس از آن برای تولید و بر طبق قراردادهای پیشین به خط تولید رنو در منطقه مسکو می‏رود. البته داچیا که برای این مدل در خاورمیانه بازارهایی چون لبنان، مصر، سوریه، اردن و یا در آفریقا الجزایر و مراکش را تعریف کرده، اعلام نموده که با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری قادر است سالیانه در مجموعه کارخانجاتش در رومانی 350 هزار دستگاه از آن را تولید کند که این کار در کنار تولید لوگان، لوگان mcv و ساندرو صورت خواهد گرفت. داچیا توانسته با مدیریت کارآمد رنو از یک برند ورشکسته گمنام، امروزه به شرکتی پُر فروش با محصولاتی کم‏مصرف و دلخواه مشتری مبدل شود

ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
کمپانی لوتوس با خودرویtype 72 formula one  در بین سال‏های 1970 تا 1975 با رانندگی مردان شهیری چون jochen rindt، امرسون فیتیپالدی، رونی پترسون وjacky lckx در قالب تیمی حرفه‏ای در مسابقات فرمولاوان شرکت کرد و توانست در 20 گرندپری قهرمان شود. این تیم در سال‏های 70، 72 و 73 قهرمان فصل شد که در سال 1970 این مقام به jochen rindt و در سال 72 به فیتیپالدی رسید. این کمپانی انگلیسی  برای زنده کردن یاد قهرمانی‏های آن دوران، اقدام به ساخت مدل اگزیج s تایپ72 با تکنولوژی روز خودروسازی دنیا کرده است.
رنگ بدنه نیز مشکی و طلایی نظیر همان مدل دهه 70 بوده و روی صندلی‏هایش نیز نام تایپ 72 نصب شده است. لوتوس که وزن این مدل را به 935 کیلوگرم رسانیده، شتاب صفر تا 96 کیلومتر 5/4 ثانیه و صفر تا 100 کیلومتر را 7/4 ثانیه در کنار حداکثر سرعت 244 کیلومتر بیان کرده که با مصرف سوخت 5/6 لیتر در 100 کیلومتر و تولید تنها 199 گرم دی‏اکسیدکربن در یک سیکل 100 کیلومتری از آن یک خودروی کامپکت شهری را به‏وجود آورده است. تمامی این توانایی‏ها از خودروی موتور وسطی خارج شده که با کمک سوپرشارژر، اینترکولر و سیستم زمان‏بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‏ها در دور موتور8500 حاصل می‏شود. در داخل هم یک مجموعه اسپرت دیده می‏شود که دربرگیرنده صندلی‏های ماکرو فایبری probax اسپرت تنگ و گود با کمربندهای ضد فشار 6 نقطه‏ای است و داخل هر خودرو پلاک معروف 20 قهرمانی در گرندپری‏های فرمولاوان نصب شده است. امّا در بخش خارجی بدنه سپر عضلانی جلو با 5 ورودی هوا به همراه یک دیفیوزر و هود روی کاپوت (که به‏صورت متخلخل بوده و وسیله‏ای برای انتقال هوای خنک به سیستم توربو موتور است) دیده می‏شود. روی سقف نیز یک هود یا داکت نصب شده که وظیفه انتقال و گردش هوا را بر عهده دارد و در عقب اسپویلر یک تکه با بالچه روی صندوق و دیفیوزر به ‏وجود آورنده نیروی پایینی و عبوردهنده باد برای سود جستن از آیرودینامیک بهتر هستند. . در قسمت‏هایی از بالچه، کاپوت و بدنه هم خطوط طلایی روی رنگ مشکی به کار گرفته شده که این مسئله در حاشیه رینگ‏های سبک مشکی که داخلشان سیستم ترمز ap racing است، خودنمایی می‏کند که در تمامی قسمت‏ها با دست و قلم‏مو، این رنگ طلایی کشیده شده است. قفس محافظ داخل اطاق هم از جنس استیل t45 در کنار سیستم کنترل کشش و سیستم تعلیق آنتی‏رل بال از بخش‏های فراهم کننده ایمنی و پایداری اگزیج هستند. لوتوس با عرضه یک پیشرانه 240 اسب‏بخاری، سیستم تهویه مطبوع، قفل دیفرانسیل، کنترل کشش، ترمزهای ap racing و لانچ کنترل اعلام کرده که از این مدل ویژه تنها 20 دستگاه برای انگلستان، 20 دستگاه برای سایر نقاط اروپا و تعدادی بسیار محدود برای بازار ایالات متحده و ژاپن خواهد ساخت تا نظیر مدل دهه 70 نامش در خاطره‏ها جاودانه شود.

ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
چندی پیش دعوت نامه‏ای از کمپانی بنتلی برای شرکت در مراسمی با نام bentley heritage sale دریافت کردم. داستان از این قرار بود که بنتلی در سپتامبر 2009 برنامه‏ای در منطقه crewe که محل نگهداری قطعات خودروهای کلاسیک است برگزار می‏کرد و از سراسر دنیا تعدادی را در قالب کارشناس، افرادی را به عنوان مالک دعوت می‏کرد که برای بازدید و خرید قطعاتی که مربوط به مدل‏های 1955 تاکنون بود، در این مراسم حضور پیدا کنند.فرم شرکت در همایش را پُر کردم و عصر آن روز ‏مجدداً ایمیلی از طرف یکی از برگزارکنندگان آمد که گفت فرم تکمیلی دوم را که در خصوص علاقه‏مندی شما به یکی از مدل‏ها یا تملک قطعه مورد نیاز، شماره vin و البته قیمت پیشنهادیتان است را برای آن قطعه بنویسید (زیرا برای برخی قطعات واقعاً نمی‏شد با تکنولوژی ساخت 5 تا 6 دهه قبل قیمتی تعیین کرد.) من هم در فرم نوشتم به مدل s1 کانتیننتال فست بک کوپه مدل 1955 علاقه دارم. برنامه‏های راهی شدن به سفر را کمپانی با نظم خاصی دنبال و تنظیم کرد ولی به دلیل مشغله فراوان متأسفانه نتوانستم در مراسم شرکت کنم و پوزش خواستم. اما تا روز پایانی به شدت پی‏گیر کار بودم که چه می‏شود و چه اتفاقاتی رخ خواهد داد تا در نهایت از طرف مسؤول برگزاری، مجموعه‏ای کامل از وقایع کار به دستم رسید که دلیلی برای نگارش این مطلب شد.
منطقه‏ای که بنتلی قطعات خودروهای قدیمی و میراث کمپانی‏ را با نام heritage parts and accessories نگهداری می‏کند، حدود 140 هزار متر مربع وسعت دارد! و نکته جالب آنجاست که حدود 55 هزار خط قطعه در قالب 7 میلیون تکه استوک پک شده و استفاده نشده (که از سال 1955 تا 2002 ساخته شده بود) آماده فروش بود. قطعاتی که  با لایسنس و شماره قطعات (part number) و متعلق به مدل‏های مختلف بنتلی و البته رولزرویس می‏شد و حتی در آنها قرار بود به تعداد محدود قطعات مدل‏های جدید چون مولسانه و سوپراسپرت هم فروخته شود. مکانی که کمپانی در نظر گرفته بود بسیار وسیع بود و در روز همایش حدود 600 نفر مالک بنتلی و رولزویس شرکت کردند که البته فرانسوی‏ها بیش از انگلیسی‏ها بودند! و عده‏ای هم از بلژیک، هلند، مجارستان و ایالات متحده آمده بودند. غیر از اینها چیزهای دیگری هم مثل خودروهای مدل یا owner manual (کتابچه فنی) مربوط به بخش موتور و جعبه دنده به قیمت 5 پوند فروخته می‏شد. برنامه در نهایت پس از دو روز با آن همه جذابیتش به پایان رسید و بعداً جایی خواندم مدیر روابط عمومی بنتلی به شوخی گفته بود که اگرچه بیشتر قطعات خودروهای قدیمی و جدیدمان را مردم خریدند اما انبارمان هم خالی از قطعه شد!
پس از پایان برنامه فکر کردم چنین برنامه‏ای را مرسدس بنز در مجموعه‏ای با نام used parts دارد که تمامی روزهای سال فعال است و یا ب‏ام‏و و فولکس واگن به همین ترتیب عمل می‏کنند و این واقعاً روش عادلانه و درستی برای در اختیار گذاشتن قطعات مازاد بر تولید در اختیار مصرف‏کننده به‏صورت مستقیم است تا اینکه در یک مناقصه ظاهری به‏دست چند دلال برسد و با قیمت چند برابر در بازار آزاد به مصرف‏کننده بیچاره فروخته شود. . . !

ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
هوندا اعلام کرد که تا پایان ماه آگوست تولید خودرو سیویک مدل r را که نسخه اسپرت سیویک سدان است را متوقف خواهد کرد.
هوندا اعلام کرد که علی رغم موفقیت خودرو سیویک مدل r در بازار تولید این خودرو در اواسط سال جاری متوقف خواهد شد.
این شرکت تا کنون دلیل مشخصی را برای انجام این کار اعلام نکرده است گفتنی است سدان سیویک مدل r هم اکنون تنها مدل برجسته شرکت هندا در بازارهای ژاپن است.
این خودرو برای اولین بار در سال 1997 تولید شد و نسل دوم آن در سال 2001 به بازار راه یافت، هم اکنون نیز نسل سوم این خودرو که در سال 2007 تولید شده در بازار موجود است .
همچنین هوندا اعلام کرد به زودی تولید هوندا سیویک دو در و هاچ بک را در تأسیسات تولید خود در بریتانیا آغاز خواهد کرد.

ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
بالاخره شرکت جنرال موتورز رسماً توقف تولید خودروهای هامر را اعلام کرد.
گر چه شرکتهای بزرگ بسیاری برای خرید برند خودروهای هامر تلاش می کردند ولی بعد از ناکامی صنایع ماشین آلات سنگینی سیچوان تنگژونگ چین در خرید و انتقال امتیاز آن عملاً جی ام تصمیم به توقف تولید همه مدلهای هامر گرفت.
جنرال موتورز اعلام کرد در پی عدم حمایت دولت چین از قرار داد واگذاری برند هامر، شرکت تصمیم به عدم واگذاری آن به هیچ شرکت دیگری گرفت .
گفتنی است هم اکنون 220 دستگاه خودرو هامر در بازار موجود است . به همین دلیل جنرال موتورز اعلام کرد که با وجود تعطیلی خط تولید هامر همچنان به تولید قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش آن خواهد پرداخت.
شایان ذکر است جنرال موتورز بعد از اعلام ورشکستگی در سال 2009 تصمیم به فروش این برند گرفت.
خودروی مدل h1 هامر ابتدا برای مقاصد نظامی تولید شد ولی بعد از تصمیم جی ام مدل های کوچکتر h2 و h3 نیز برای رانندگی در خیابان های شهر طراحی شدند.topgaer.mihanblog.com

ارسال توسط حسام
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389
مزدا خودروساز مطرح ژاپن طی فراخوانی حدود 90 هزار خودرو فروخته شده در بازار ژاپن و چین را برای رفع عیب جمع آوری خواهد کرد.
این خودروها که از ژانویه 2006 تا مارچ 2009 از خط تولید خارج شده اند احتمال روغن ریزی دارند و ممکن است در صورت عدم رسیدگی دچار موتورسوزی شوند.
مدیران کمپانی مزدا اعلام کردند که حدود 54 هزار دستگاه از خودروهای مشکوک در چین هستند و 35 هزار دستگاه دیگر نیز مربوط به بازار دخلی ژاپن است.
همپگی این مدلها مربوط به مزدا 3 است و دلیل آن نیز نزدیکی لوله انتقال روغن به یکی از تیغه های رادیاتور برآورد شده است.ظاهراً بر اثر عبور از دست اندازهای بزرگ احتمال تماس شدید لوله انتقال روغن و بریده شدن آن توسط تیغه رادیاتور وجود دارد این عیب البته هنوز منجر به بروز حادثه یا اتقاف ناگواری نشده اما مزدادر تلاش است هر چه زودتر خودروهای مشکوک را جمع آوری و ترمیم نماید.

ارسال توسط حسام
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به این وبلاگ چه امتیازی می دهید؟







صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin